Intuicyjne
przewodnictwo
Dzisiejszy sukces wielu firm to efekt
intuicji pracowników tych firm sprzed pięciu, dziesięciu czy dwudziestu lat.
Swoje obecne duże
obroty firmy te zawdzięczają tamtym ludziom. Czasy współczesne to ciągłe przyśpieszanie
życia. Dziś nowość, a jutro rzecz już nieznana. Kto chce się przebić i pozostać dłużej na rynku,
musi dużo
zaoferować. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, co się może wydarzyć jutro. Jako przykład niech
posłużą tu zmiany na rynku naftowym i ich skutki. Jeszcze parę lat temu nikt
nie dbał o to, ile benzyny spala samochód – dzisiaj
natomiast jest to jedno z podstawowych kryteriów przy zakupie samochodu.
Przypomnij sobie, ile nowych artykułów pojawiło się na rynku,
które - jakby się mogło wydawać, odniosą nadzwyczajny sukces.
Zainwestowano gigantyczne sumy w kosztowne badania rynku, w specjalistów i w
precyzyjne strategie marketingowe. I co się stało? Po roku
skończył się boom, minął jak spadająca gwiazda, i po krótkim
czasie towar zniknął z rynku. Czasami na rynku pojawiają się
niespodziewanie, z dnia na dzień, nowe technologie i powodują, że
chodliwy dotychczas towar zalega półki. Albo konsumenci sami
odkrywają nowe trendy - tak więc długoterminowo planowana strategia na jakiś
produkt nie jest już w tym momencie warta ani grosza.
Również kurczowe trzymanie się sprawdzonych metod może mieć
fatalne skutki.
Cofnijmy
się do roku 1907. Siedmiomasztowiec „Thomas W. Law-son", zbudowany jako wizja
przyszłości ogromnym nakładem kosztów, zatonął podczas sztormu. Błąd budowniczych tego
żaglowca polegał
na tym, że zupełnie nie docenili rozwoju statków parowych, a wręcz taką technikę odrzucali
jako wariactwo. Dziś wiemy, jak bardzo się na tym przejechali.
Możemy
mieć tylko blade wyobrażenie, ile odwagi musieli mieć budowniczowie pierwszego
statku parowego, by wystąpić przeciw starym tradycjom. W końcu przy takich decyzjach chodzi nie
tylko o
uznanie dla firmy, lecz często o istnienie całej branży czy też życie ludzkie.
*
Przypomnijmy sobie: Intuicja rzadko jest tym, do czego
jesteśmy
przyzwyczajeni. Intuicja wyraża się przez niezwykłe
myśli
i czyny.
Intuicja zawsze ma rację.
•
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz