5. Karma jako
wyraz sprawiedliwości
Rozpatrując problem pod kątem
wartości praktyczniej i religijnej stwierdzamy, iż jest to - być może -
najważniejszy aspekt w nauce o karmie. Lecz zanim zajmiemy się tym pojęciem i
jego długotrwałym wpływem na buddyjską myśl, winniśmy zbadać ważniejszą i
bardziej podstawową w nauce o karmie zasadę - zasadę odpowiedniej reakcji.
Zasada ta przedstawia rdzeń myślenia. Mówiąc prosto, polega na tym, że dana
przyczyna wiedzie do odpowiedniego skutku lub - w lapidarnej formie:
"jeżeli tak, to tak". Oznacza to, że przyczyna i skutek odpowiadają
sobie nawzajem w swej istocie: przyczyna "A" wywołuje skutek
"Ax" ( nie zaś np. "Bx").
W rzeczywistości zasada ta
funkcjonuje następująco: Sadzi się dynię i zbiera się dynię; sadzi się groch i
zbiera się groch. Zaś na gruncie moralności okazuje się, że dobra przyczyna
pociąga za sobą takiż skutek, podczas gdy zła przyczyna wywołuje zły skutek.
Jest to dla buddystów rdzenna formuła nauki o karmie. W społecznościach
buddyjskich idea ta jest głęboko zakorzeniona, i to we wszystkich warstwach
socjalnych. Kiedy Budda, na prośbę Śrimalasimhanandy wyjaśnił tę zasadę,
uczynił to tymi słowy:
"Śrimalasimhananda zapytał
Buddę:
,Skąd to się bierze, że ta sama
kobieta jest zarówno brzydka, jak i biedna ? I jak to jest, że inna jest brzydka, ale bogata. Jak
to jest, że jakaś kobieta jest piękna i
biedna ? I jak to jest, że jeszcze inna
jest piękna i bogata ?'
Budda zaś odrzekł:
,Kobieta, która we wcześniejszym
życiu była kłótliwa i gniewna, a ponadto bardzo skąpa i nie była gotowa wspierać materialnie mnichów
i innych ludzi, będzie w swym obecnym
życiu zarówno brzydka, jak i biedna.'
,Jeżeli zaś któraś kobieta byłą we
wcześniejszym życiu była kłótliwa i gniewna,
lecz wspaniałomyślna i gotowa do udzielenia wsparcia mnichom i innym ludziom, ta w swym życiu
obecnym będzie brzydka lecz bogata.'
,Kobieta, która wcześniej była
spokojna i łagodna, lecz z natury skąpa i nie skora do pomocy mnichom, ta będzie w swym obecnym
życiu piękna, lecz biedna. '
'Kobieta, która wcześniej była
spokojna i łagodna, a ponadto gotowa dzielić się swą własnością, będzie w swym obecnym życiu błogosławiona
pięknem i bogactwem. '"
Fragment ten jasno ukazuje, że
buddyjskie ujęcie karmy opiera się na zasadzie odpowiedniej reakcji. Brzydota i
bogactwo, piękno i ubóstwo - wszystkie one mają swe własne przyczyny, których
skutków nie sposób odmienić. Wyjaśnia to też zjawisko pojawiania się wśród
ludzi rozmaitych talentów i różnorakich sposobów przeżywania świata.
Wyraża to również następująca mowa:
"Prostota
pochodzi z plonów skromności,
Ubóstwo powstaje ze skąpstwa,
Wysoka pozycja wynika z pokory,
Niska pozycja wywodzi się z dumy i
wyniosłości,
Niemota jest wynikiem wypowiadania oszczerstw;
Ślepota i głuchota wynika z niewiary,
Długie życie tłumaczy się litościwym sercem,
Krótkie życie uwarunkowane jest zabijaniem,
Niekompletność sześciu podstaw pochodzi z
łamania dyscypliny."
Tę samą myśl zawiera również
poniższy fragment "Milindapanha":
"Król Milinda zapytał:
,Nagaseno ! Z jakiej przyczyny
ludzie różną się między sobą ? Dlaczego niektórzy żyją długo, dlaczego inni umierają wcześniej ?
Dlaczego jedni często chorują lub są
brzydcy, drudzy zaś piękni i zdrowi;
jedni bogaci, drudzy biedni; jedni rozumni; drudzy głupi ?'
Nagasena odrzekł:
,O władco ! Dlaczego nie wszystkie
owoce są takie same ? Niektóre są słodkie, inne
gorzkie, ostre lub słone, czy kwaśne.'
Odparł mu król Milinda:
,Przypuszczam, że jest tak
dlatego, że ich nasiona nie są takie same.'
Nagasena na to:
,Królu ! I z ludzki również
tak się sprawy mają. Ludzie różnią się
między sobą, ponieważ ich karma nie jest
jednaka. Dlatego niektórzy żyją długo,
inni krótko; niektórzy są zdrowi, inni chorzy;
jedni są piękni, drudzy brzydcy; jedni mocni drudzy słabi; są bogaci i ubodzy, szlachetni i podli,
niektórzy rozumni, inni głupi. Ponadto,
królu, Budda wyrzekł był te słowa:
O mnisi ! Wszystkie istoty muszą
przyjąć na siebie spadek karmy i wszystko jest spadkiem karmy wszystko powstaje z karmy i jest
odmianą karmy; karma jest naszym sędzią
i określa naszą wielkość lub znikomość.'"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz