Ponieważ poruszam po kolei wszystkie zagadnienia magii naturalnej nie sposób nie powiedzieć czegoś na temat, który tak na prawdę w Świecie Zachodnim prawie wcale nie jest znany. Na ścieżce duchowego rozwoju warto wiedzieć czego dotyczy ten termin.
Najważniejszym, najbardziej
skomplikowanym i najtrudniejszym do zrozumienia pojęciem buddyjskiej nauki jest
zapewne pojęcie karmy. Wpłynęło ono na kulturę całej Azji; znakomita większość
ludności krajów azjatyckich uczyniła je fundamentem swej postawy moralnej i
jądrem wierzeń religijnych. W buddyzmie nauka o karmie zajmuje tak ważną
pozycję, że można rzec, iż pojęcie to jest fundamentem nauki buddyjskiej. Nauka
o karmie jest nadzwyczaj trudna do zrozumienia, ponieważ jest ona w istocie
niezgłębiona i zwyczajna ludzka mądrość nie wystarcza do ujęcia całej jej
subtelności. Częstokroć pojęcie karmy staje się przyczyną nieporozumień,
albowiem przeprowadzenie jego systematycznej analizy, sformułowanie i
przedstawienie dotyczących go poglądów okazuje się niezwykle trudne.
Poniżej przekażę zatem swoje
rozumienie tej nauki i podejmę próbę wprowadzenia do najbardziej podstawowego,
lecz zarazem najbardziej skomplikowanego obszaru myślenia w zakresie wiedzy
buddyjskiej.
Rdzeniem sanskryckiego słowa
"karma" (lub "karman") jest cząstka "kar-", która
znaczy tyle co "czynić","działać". Dlatego podstawowym
znaczeniem rzeczownika karma jest "czyn", "akcja". Niemniej
jednak, znaczenie tego terminu w użyciu buddystów odnosi się do nadzwyczaj
skomplikowanego pojęcia, zawierającego wiele rozmaitych aspektów, którego
zasadnicza definicja brzmi następująco:"Karma jest prawem przyczyny i
skutku, które określa wszelkie zjawiska, zarówno w przyrodzie jak i
moralności."
Tak więc, na pierwszy rzut oka pojęcie to wydaje się być
zupełnie proste, jednak przy dokładniejszym badaniu rychło odkryjemy je jako
wieloznaczne i skomplikowane. Aby ułatwić zrozumienie zagadnienia, rozpatrzymy
naukę o karmie w sześciu punktach.
1.
karma jako siła (energia);
2. karma jako
tajemnica;
3. karma jako
"przeznaczenie";
4. karma jako związki;
5. karma jako
wyraz sprawiedliwości;
6. karma jako czynnik
kształtujący charakter człowieka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz