6. Karma jako czynnik kształtujący
charakter
Chodzi tu o nisyanda-phala
("owoc tego samego porządku"), kiedy Gampopa w swej "Stopniowej
Drodze do Oświecenia" próbuje opisać następująco:
"Kiedy człowiek w którymś
wcześniejszym życiu zabijał bez
skrupułów, tedy najprawdopodobniej będzie
to czynił również w życiu obecnym. Jeżeli zaś we wcześniejszym życiu bez skrupułów grabił, to w obecnym
życiu przypuszczalnie nic się nie
zmieni. Wyjaśnia to, dlaczego niektórzy
ludzie przez całe życie znajdują upodobanie w
zabijaniu, zaś inni nie są zdolni skrzywdzić nawet muchy."
Spróbujmy wreszcie zawrzeć w jednym
zdaniu to, co oznacza nauka o karmie. Owo zdanie brzmi następująco:"
Olbrzymi wpływ na człowieka wywierają jego zajęcia, i to do tego stopnia, iż
staje się tym, co czyni." Jeżeli ktoś przez trzydzieści lat był
policjantem, to jego myślenie i zachowanie ukształtowało się pod wpływem
wykonywanego zawodu, w naturalny sposób stało się myśleniem i zachowaniem
policjanta. Jeżeli zaś ktoś przez trzydzieści lat był stolarzem, to w swym
myśleniu mowie i czynach będzie stolarzem.
Pewnego razu poszedłem z mym
przyjacielem - dentystą do ogrodu zoologicznego. Kiedy oglądał niedźwiedzia,
tygrysa i lwa, nie widział w nich właściwie niczego innego prócz zębów, podczas
gdy mnie dane było oglądać te zwierzęta w ich całej okazałości. W drodze do
domu mój przyjaciel nie mówił o niczym innym prócz zębów, o zasadniczych
różnicach między budową zębów ludzi i zwierząt; po prostu, nawet na tak krótki
czas, nie potrafił zapomnieć o swym fachu.
Umysł handlowca jest pełen cyfr.
Przez cały dzień nie myśli on o niczym innym, jak tylko o zarobku. Przeciętny
człowiek idzie do ZOO by pocieszyć się zwierzętami i przyrodą, natomiast
człowiek interesu najpierw mimochodem wyliczy czy nie przyniesie to straty.
Widząc gdzieś nową dla siebie rzecz, natychmiast zaczyna rozważać czy jej nie
kupić i nie spożytkować komercjalne. Z przykładów tych wynika, że stwierdzenie,
iż człowiek jest tym czym się trudni, jest rzeczywiście trafne. Również w
psychologii mówi się o charakterze człowieka jako "warunkującym jego
uwarunkowane zachowanie", ponieważ bez przyzwyczajeń nie może uformować
się żadna "osobowość". Konieczność sprostania metodom naukowym
ogranicza psychologię ogólną; nie pracuje też ona z pojęciem karmy, w którym
trzy czasy - przeszłość, teraźniejszość i przyszłość - występują jako
kształtujące "osobowość" czynniki. Ponieważ ogranicza się ona do
teraźniejszości, przeto dla niektórych zjawisk, jak na przykład talentu, w
oparciu i tak jednostronne podejście, nie sposób znaleźć zadawalającego
wyjaśnienia. Również genetyka nie może jednoznacznie wyjaśnić takich fenomenów.
Przodkowie Mozarta i Einsteina nie mieli takich uzdolnień muzycznych czy
fizycznych, które wyjaśniałyby talent ich potomków. Konstrukcja fizyczna może
wprawdzie mieć pewien wpływ na psychikę, lecz czynniki fizjologiczne nie
stanowią stuprocentowej podstawy uzdolnień natury psychicznej. Pomimo tak
wysoce naukowego i filozoficznego podejścia, pytanie o przyczynę takich
fenomenów pozostaje bez odpowiedzi; podczas gdy buddyjski punkt widzenia, to
znaczy nauka o karmicznym kołowrocie w owych trzech czasach, w porównaniu z
jednostronnym behawioryzmem jest przecież bardzo logiczna. Nauka o ponownych
narodzinach nie jest czczą gadaniną lecz najwyższym poglądem filozoficznym.
Mówiąc prościej, kiedy przyjmuję "instynkt" u zwierząt
i"talent" u ludzi, wtedy wyobrażenie czy przedstawienie jakiejś formy
wcześniejszej egzystencji staje się nader logiczne
Formowanie osobowości przez nawyki,
wykształcenie rozmaitych uzdolnień w oparciu o nawyki z wcześniejszych żywotów,
bywa często błędnie pojmowane jako kształtowanie się pewnych tylko
predyspozycji. Aczkolwiek, co się tyczy talentu, to obok predyspozycji
występuje tu również czynnik bardziej niezmienny, zaś jego rozwój bądź
zaprzepaszczenie zależą od dysponującego nim osobnika. Charakter człowieka
podlega nie tylko skłonnościom naturalnym; środowisko, w którym wyrasta,
wychowanie, które powinni dać rodzice i własny wysiłek, w wielkim stopniu
składają się na ukształtowanie tego, co nazywamy charakterem.
Formowanie się osobowości możemy
również przedstawić przy pomocy prostego szkicu (vide: strona następna).
Zamieszczony tu szkic jest obrazem
charakteru człowieka, złożonego z wrodzonych zdolności, bazujących na karmie i
nawykach zbiorowych w poprzednich żywotach, jak również na wychowaniu i
własnych wysiłku oraz wpływie środowiska w życiu obecnym.
Nie można przeto mówić o
predestynacji. Ten kompleks należy rozpatrywać w świetle "nauki o
powstawaniu współzależnym", gdzie czynniki z wcześniejszych żywotów
stapiają się z czynnikami z życia obecnego.
Do tego momentu
zbadaliśmy buddyjską naukę o karmie z sześciu różnych punktów widzenia
mianowicie: 1. karma jako siła (energia); 2. karma jako tajemnica; 3. karma
jako "przeznaczenie"; 4. karma jako związki; 5. karma jako wyraz
sprawiedliwości (czyli prawo dharmy); 6. karma jako czynnik kształtujący
charakter człowieka. Mam nadzieję, że tych sześć punktów ujmuje wszystkie
istotne aspekty buddyjskiej nauki o karmie. Na następnym stronicach tej pracy
rozpatrzymy kilka tradycyjnych poglądów na karmę, a także popularny sposób jej
rozumienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz