piątek, 28 czerwca 2013

Wschodnie Mantry


           Jest wiele rzeczy ciekawych na Wschodzie, które fascynują człowieka Zachodu. W naszej kulturze trudno znaleźć ich odpowiedniki, co nie oznacza, że ich nie ma. Czy w naszym systemie rozwoju duchowego istnieje odpowiednik wschodnich mantr, czyli wypowiadania formułek religijnych?
           Man uznacza umysł, tra - uwolnienie.
           W takim znaczeniu wschodnia modlitwa, magiczna formułka czy zaklęcie to przede wszystkim sposób na oczyszczenie umysłu. Moce, które dzięki nim można zdobyć, zdają się pozostawać na drugim planie, szczególnie na początku praktyki.
           Ta definicja mantry pozwala na traktowanie jej jako kombinacji dźwięków uwalniających umysł i oczyszczających świadomość. A uwalniać i oczyszczać umysł można na wiele sposobów. Stąd też wyodrębnia się formułki, zaklęcia, mantry uniwersalne i osobiste, jawne i nie wyjawione niewtajemniczonym, proste i złożone, słowne i ruchowe.
           Gest religijny bowiem może mieć zupełnie nie podobną do tej, jaką zawiera dźwięk lub przedmiot magiczny. Gdy potężną mantrę wzmocni się potężnym gestem, wówczas można dokonać rzeczy, które trudno sobie wyobrazić, a co dopiero nazwać.
           Przyglądając się naturze mantr, a także innych zjawisk wybiegających poza kategorie czysto rozumowe, należy się wyzbyć wartościowania.
           Nie można za tym mówić o mantrach złych lub dobrych, pozytywnych lub negatywnych. Wszystko bowiem zależy od uczynków człowieka, choć nie może być mowy o przypadkowości lub dowolności.
           Kombinacja dźwięków występująca w mantrach pozbawiona jest często znaczenia realnego, a czasami wykracza nawet poza symbolikę. Nie chodzi jednak o zrozumienie tych formuł magicznych, ale o wierne powtarzanie, i to w każdym szczególe.
           Na wschodzie się wierzy, że w dźwiękach zaklęć i mantr przejawiają się bóstwa, dzięki czemu są one uświęconymi wibracjami. W wierze Zachodu, że na początku był dźwięk, który miał pewną moc.
           Słowa mocy zwykle stanowią domenę kapłanów, szamanów lub osób wtajemniczonych. Natomiast większość mantr jest dostępna zwykłym śmiertelnikom które zaś, jak OM MANI PADME HUM, stanowią dobro całego świata buddyjskiego lub, jak wierzą Tybetańczycy, całej ludzkości.
           Dobro to nie wiele ma wspólnego z dobrem materialnym, gdyż dotyczy możliwości doskonalenia własnej osobowości, pracy nad sobą.
           Oczyszczanie umysłu i wszystko, co się z tym wiąże, traktuje się na Wschodzie jako niezmierne ważne dla osiągnięcia mocy.
           Powinno ono poprzedzać niemal wszystkie czynności natury mistycznej i magicznej.
Mantry o charakterze uniwersalnym to :
- OM MANI PADME HUM - mantra tybetańska, której przepisuje się wiele różnych znaczeń, m.in. inwokację „W lotosie tkwi cenny klejnot Buddy".
          Poszczególnym sylabą odpowiadają kolory, ukryte stany ludzkiej podświadomości, siły nadnaturalne i inne wartości. Mantrę tę można recytować bez uświadomienia sobie sensu poszczególnych słów.
          W Tybecie i w Indiach opracowano wiele technik medytacyjnych, w których adept „pracuje wyłącznie z sylabą OM.

OM MANI PADME HUNG (wymawiaj Om mani peme hung).
          Jest to mantra wielkiego współczucia. Na poziomie zewnętrznym:
OM - zmniejsza dumę (czoło).
MA - usuwa zazdrość.
NI - usuwa pożądanie.
PAD (PF) - usuwa nie wiedzę.
RAM - harmonizuje czakrę serca.ME - usuwa chciwość i przywiązanie.
HUNG - wibruje centrum serca, usuwa złość i nienawiść (niebiańskie światło).
OM BENZA SOTO HUNG - "Diamentowy umysł" - jest to mantra oczyszczająca.
ANTOR MOUNA - Wewnętrzna cisza.
AH - mantra która poleprza pamięć snów, powoduje że sny stają się bardziej wyrazistę i kolorowe (polega na wyobrażaniu w okolicy czakry gardła i ust koloru czerwonego, praktykuje się ją przed snem).
OM NAMAHA SZIWAJA - mantra hinduistyczna oznaczająca oddanie się w opiekę Sziwie. Ma wiele wersji, w każdej z nich pojawia się imię Sziwy. Recytuje się ją lub śpiewa indywidualnie lub grupowo. Wyznawcy jednego z odłamów hinduizmu, chcą upowszechnić swą religię w świecie chrześcijańskim, zaproponowali, by w mantrze tej imię Sziwy zastąpić imieniem Jezus.
 W tej wersji brzmi ona: OM NAMAHA JEZUSA.
OM NAMAHA SIVAYA
 - wzmacnia proces oczyszczania, niszczy nasze negatywne cechy oraz ignorancję. 
NAMU AMIDA BUTSU - mantra japońskiej odmiany buddyzmu. Oddaje cześć Buddzie Amidzie. Nieczęsto spotyka się ją w innych krajach buddyjskich, chociaż znajduje tam zrozumienie. Recytowanie jej bez zrozumienia treści w niej zawartych również pomnaża zasługi.
OM MATI MUJE SALEDU - mantra rodzimej tybetańskiej religii bon. Wiążę się tylko z jedną szkołą tybetańskiego buddyzmu (wyróżnia się pięć, w tym jedną związaną z religią bon). Głoszenie jej ma zapewnić opiekę bóstw tej najbardziej animistycznej z istniejących religii. Mimo rodowodu regionalnego, mantra ta ma charakter uniwersalny i niejako czeka na rozpowszechnienie.
OM NAMO NARAYANAYA - Pomaga odzyskać siły i harmonię życia.
OM WADŹRA SATTWA - mantra buddyjska z tradycji lamjskiej tak zwanej drogi diamentowej . Oznacza wielbienie, zawołanie, a także prośbę związaną z najdoskonalszą istotą. Podziw dotyczy tej istoty, a prośba ma charakter osobisty i odnosi się do wewnętrznej przemiany osoby recytującej mantrę. Jak widać, zastosowanie mantry zależy od nastawienia psychicznego adepta, od jego oczekiwań, ale muszą być one zgodna z ogólnoludzką moralnością.
DŹAI MAHA MAJAKI DŹAI - mantra hinduistyczna. Nie odwołuje się do żadnego z bóstw tej religii. Oznacza wielbienie i podporządkowanie się boskiej energii (co można przyrównać do podporządkowania się łasce świętej w chrześcijaństwie). Energia ta może zstąpić na ziemie w każdej chwili, ale ludzie nie są jeszcze gotowi do jej przyjęcia. Mantra „oczyszcza" pole, czyli umysł, przygotowuje go na przyjęcie mocy.
OM WADŹRA GURU PADMA SIDDHI HUM - mantra buddyjska wiążąca się z lamaizmem tak zwanej drogi diamentowej. Oznacza oddanie czci i uszanowania najświętszego, wszechmogącego guru PADMA, którego uznaje się za cudotwórcę. HUM oznacza zawołanie „niech się stanie". Jest dźwiękiem sprawczym.
HARE KRISZNA HARE KRISZNA KRISZNA KRISZNA HARE HARE
HARE RAMA HARE RAMA RAMA RAMA HARE HARE
 - mahamantra (wielka mantra) wywodząca się z Indii. Dla wyznawców Kriszny, rozsianych po całym świecie, jest najważniejszą modlitwą wielbiącą ich Boga. Ma uniwersalny charakter oczyszczający, dzięki czemu jest odpowiednia dla wszystkich dążących do zrozumienia siebie. Upowszechnił ją zespół The Beatles oraz twórcy musical Hair.
BHOLE BABA KI DŹAI - mantra hinduistyczna nie odwołująca się do jakiegoś konkretnego bóstwa. Oznacza oddanie czci i prośbę o opiekę naszego pierwotnego ojca, który jest wspólny wszystkim istotą. W kulturze Indyjskiej zwracanie się do kogoś słowem baba oznacza okazywanie mu szacunku, jaki należy się ojcu, starszemu bratu czy mędrcowi.
ON NAMO BHAGAWATE - mantra współczesna, związana z międzynarodowym miastem Auroville w południowych Indiach, stworzona przez matkę (założycielkę owego Miasta Przyszłości). Oznacza pozdrowienia dla najwyższego boga, bez wymieniania jego imienia, urzeczywistnienia postulat zbliżenia się do tak zwanej religii odwiecznej. Zadaniem mantr recytowanych w tym mieście jest zagłębienie się we własne wnętrze, gdyż tylko w ten sposób można nawiązać kontakt z tym, co wieczne.
OM AH HUM WADŻRA GURU PADMA SIDDHI HUM - (Tybetańczycy wymawiają ją: Om Ah Hung Benza Guru Pema Siddhi Hung) - Jest to mantra Padmasambhawy, mantra wszystkich buddów, mistrzów i urzeczywistnionych. Jest to mantra niezwykle potężna, niosąca pokój, uzdrowienie, przeobrażenie i ochronę w tej epoce chaosu i zdziwnienia. Powtarzajcie mantrę półgłosem, z uwagą; pozwólnie oddechowi, mantrze świadomości stać się powoli jednym. Albo recytujcie ją żarliwie, z nadchnieniem, i spocznijcie w głębokiej ciszy, która czasami przychodzi puźniej...
OM AMI DAŁA HRI - Jest to mantra Buddy Amitabhy, Buddy Niezmierzonego Ąwiatła. Mantra ta oczyszcza wszystkie negatywne uczucia, będące przyczyną odrodzenia.
OM WADŻRA SATTWA HUM - (Tybetańczycy wymawiają ją: Om Benza Satto Hung), której znaczenie można oddać jako: "O Wadźrasattwo! Niech Twa moc przyniesie oczyszczenie, uzdrowienie i przeobrażenie!". Mantra ta ma naprawdę potężną, oczyszczającą moc.
Dwie mantry
Mantra Padmasambhawy, nazwa mantry Wadżra Guru: OM AH HUM WADŻRA GURU PAMA SIDDHI HUM, i mantra Awalokireśwary, Buddy Współczucia: OM MANI PADME HUM. Jak większość mantr, pochodzą one ze sanskrytu, pradawnego, świętego języka Indii.

Mantra Wadżra Guru 

                                           



          Tybetańczycy mantrę Wadźra Guru: Om Ah Hung Benza Guru Pema Siddhi Hung. Przedstawione tu wyjaśnienia oparte są na naukach Dudzioma Rinpocze i Dilgo Khjentse Rinpocze.
OM AH HUM - Sylaba OM AH HUM mają znaczenie zewnętrzne, wewnętrzne i „tajemne". Niemniej na wszystkich poziomach OM reprezentuje ciało, AH mowę, a HUM umysł, innymi słowy - przeobrażające błogosławieństwa ciała, mowy i umysłów buddów.
          Zewnętrznie OM oczyszcza wszelkie negatywne działania, jakie popełniłeś kiedykolwiek swoim ciałem, AH oczyszcza negatywne działania mowy, a HUM - umysł. Oczyszczając ciało, mowę i umysł, OM AH HUM udziela błogosławieństwa ciała, mowy i umysłu buddów.
          OM jest również istotą, esencją formy, AH - dźwięku, a HUM umysłu. Recytując tę mantrę, oczyszczasz więc sobie, otoczenie oraz wszystkie istoty, które się w nim znajdują. OM oczyszcza wszystkie postrzegane przedmioty i zjawiska, AH wszystkie dźwięki, HUM zaś - umysł: myśli i emocje.
          Wewnętrznie, OM oczyszcza subtelne kanały, AH wiatry, czyli przepływ wewnętrznej energii, a HUM esencję twórczą.


cdn

czwartek, 27 czerwca 2013

Przykazania Boże

           Wiadomo, że nie wszyscy jesteśmy zgrupowani w jednym kościele ale wszystkie kościoły czczą jednego Boga, różnie go tylko nazywając. Pozwolę sobie zatem przedstawić kolejno różne gałęzie religijne.

Główne prawdy wiary 
1.     Jest jeden Bóg. 
2.     Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobro wynagradza, a za zło karze. 
3.     Są trzy Osoby Boskie : Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty. 
4.     Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. 
5.     Dusza ludzka jest nieśmiertelna. 
6.     Łaska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna. 
1.     Chrzest.
2.     Bierzmowanie. 
3.     Eucharystia. 
4.     Pokuta. 
5.     Namaszczenie chorych.
6.     Kapłaństwo. 
7.     Małżeństwo. 
1.     Wiara. 
2.     Nadzieja. 
3.     Miłość. 
1.     Roztropność. 
2.     Sprawiedliwość. 
3.     Wstrzemięźliwość. 
4.     Męstwo.
1.     Będziesz miłował Pana Boga twego z całego serca sweg, z całej duszy swojej, z
całej myśli swojej i ze wszystkich sił swoich. 
2.     Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego (Mt 23,37). 
Oba te przykazania serzej rozwija niżej podany Dekalog.

Dziesięć przykazań Bożych.

Jam jest Pan Bóg twój. 
1.     Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną. 
2.     Nie będziesz brał imienia Pana Boga nadaremno. 
3.     Pamiętaj, abyś dzień dzień święty święcił. 
4.     Czcij ojca swego i matkę swoją. 
5.     Nie zabijaj. 
6.     Nie cudzołóż. 
7.     Nie kradnij. 
8.     Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu. 
9.     Nie pożądaj żony bliźniego swego. 
10. Nie pożądaj żadnej rzeczy bliźniego swego. 
1.     Ustanowione przez Kościół dni święte święcić. 
2.     W niedzielę i święta we Mszy więtej nabożnie uczestniczyć. 
3.     Posty nakazane zachowywać.
4.     Przynajmniej raz w roku spowiadać się i w czasie wielkanocy komunie św. 
przyjmować.
5.     W czasach zakazanych zabaw hucznych nie urządzać. 
1.     Pokora - pycha. 
2.     Hojność - chciwość. 
3.     Czystość - nieczystość. 
4.     Miłość - nienawiść. 
5.     Umiarkowanie - nieumiarkowanie. 
6.     Cierpliwość - gniew. 
7.     Gorliwość i pracowitość - lenistwo. 
1.     Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie. 
2.     Błogosławieni, którzy płaczą, albowiem oni będą pocieszeni. 
3.     Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
4.     Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, abowiem oni będą 
nasyceni. 
5.     Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią. 
6.     Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. 
7.     Błogosławieni którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi. 
8.     Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie. Błogosławieni jesteście, gdy ludzie wam urągają i prześladują was, i gdy mówią kłamliwie wszystko złe na was z mego powodu . Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie
(Mt 5, 3-11).
1.     Głodnych nakarmić. 
2.     Spragnionych napoić.
3.     Nagich przyodziać. 
4.     Podróżnych w dom przyjąć.
5.     Więźniów pocieszać. 
6.     Chorych nawiedzać. 
7.     Umarłych pogrzebać. 
1.     Grzesznych upominać. 
2.     Nieumiejętnych pouczać. 
3.     Wątpiącym dobrze radzić.
4.     Strapionych pocieszać. 
5.     Krzywdy cierpliwie znosić. 
6.     Urazy chętnie darować. 
7.     Modlić się za żywych i umarłych. 
1.     Śmierć.
2.     Sąd. 
3.     Niebo albo piekło.
1.     Modlitwa i praca - narody wzbogaca.
2.     Msza św. nie znudzi, post nie schudzi, jałmużna nie zuboży. 
3.     Kto w niedzielę Mszę św. opuszcza - tego Pan Bóg do nieba nie wpuszcza. 
4.     Pan Bóg kocha takie dziadki - co słuchają ojca, matki. 
5.     Gniew i zemsta nas poniża - dobroć nas do niba zbliża. 
6.     Kto z kim przestaje - takim się staje. 
7.     Bóg widzi, czas ucieka! - wieczność czeka na człowieka.
8.     Największe szczęście i najleprze mienie jest dobre imie i czyste sumienie. 
9.     Szanuj starszych, dobrze radzą, ich nauki się przydadzą. 
10. Słodkie słowo gniew ukoi, jak oliwa ranę goi. 
11. Nie poprawisz nikogo złością, zrobisz wszystko łagodnością. 
12. Bóg dał ci dary, używajże miary. 
13. Kto nie ma chęci, wie, jak się wykręci. 
14. Grzech nie będzie odpuszczony, póki wziątek nie zwrócony. 
15. Kłamać nich się każdy wstydzi gdyż kłamstwem Pan Bóg się brzydzi.
16. Masz co robić, to się imaj, obiecałeś, to dotrzymaj.


środa, 26 czerwca 2013

JASNOWIDZENIE 9

5. Rosjanin Vienamin
           Profesor A.R Luria z Akademii Nauk w Moskwie badał ten przypadek człowieka o nadzwyczajnej, praktycznie nie omylnej pamięci przez ponad 30 lat. Przypadek jest ten o tyle intensywny, że metody amnezyjne Vinamina bardzo przypominają specyficzne warunki jasnowidzenia.
           W trakcie swoich doświadczeń profesor Luria szybko stwierdził, że pamięć Vienamina jest nieograniczona: mógł on odtwarzać bezbłędnie i bez żadnego wysiłku każdą listę, którą mu przedstawiano tydzień, miesiąc czy nawet kilka lat wcześniej.
          Odtwarzanie tabeli cyfr po kilku miesiącach nie zabrało mu więcej czasu niż za pierwszym razem. Dłużej trwało przypominanie sobie okoliczności, w jakich miał miejsce eksperyment: musiał „zobaczyć” pomieszczenie, w którym się wtedy znajdował, „usłyszeć” głos profesora,
         „Zobaczyć” samego siebie patrzącego na tablicę. Siadał on i zamykał oczy, chwile milczał, po czym mówił: Tak, to jest to... to było w pańskim poprzednim mieszkaniu, siedział pan przy stole a ja w fotelu bujanym... miał pan na sobie szary garnitur i patrzył tan na mnie tak... widzę, co mi pan wtedy mówił..., po czym wymieniał bezbłędnie wszystkie cyfry z tablicy. 

          Musiał on więc najpierw odtworzyć pewien klimat, zanim mógł przystąpić do ponownego odczytywania: to ostatnie określenie jest bardzo istotne, gdyż w przypadku Vinamina chodziło rzeczywiście o ponowne odczytanie - on po prostu cały czas widział zapisane tablice lub kartkę papieru. Mógł więc „czytać” w dowolną stronę, gdyż tablica „stała” mu przed oczami.
           Czasami Vienamin przekształcał słowa czy litery w obrazy, które były łatwiejsze do zapamiętania. Ale to jeszcze nie wszystko: każdemu słowu towarzyszą dodatkowe informacje w postaci odczuć zmysłowych (wizualnych, smakowych, dotykowych) wytwarzane przez dźwięk, bądź przez postać graficzną wyrazu; działają one jak dzwonek alarmowy w przypadku błędu w ponownym odczytywaniu: w takiej sytuacji, kiedy to dodatkowe informacje nie pasowały do cech charakterystycznych użytego synonimu czy wyrazu bliskoznacznego, pojawiał się jakiś rozdźwięk, który ostrzegał Vienamina, że popełnił błąd. 
           Każdy odgłos, każdy dzwięk, każdy głos wytwarza „linię”, ”plamę”. Ma swoją formę, swój kolor, swój smak. „A jest białe i długie - mówi Vienamin - I się oddala, nie sposób go namalować; J jest ostrzejsze, JU szpiczaste, bardziej wydłużone niż E, JA jest duże, można po nim jeździć, O wychodzi z płuc, jest szerokie i jego dźwięk opada w dół.. 
           Dla mnie 2,4,6,5 to nie są tylko cyfry. One mają kształt... 1 jest ostre, niezależnie od swojej formy graficznej, jest to coś skończonego, twardego; 2 jest płaskie, prostokątne, białe, czasem szarawe; 3 jest to zaostrzony odcinek, który się obraca; 4 jest prostokątne, tępe, podobne do 2, ale większe i grubsze; 5 jest doskonałe, w kształcie stożka, wieży, jest bardzo mocne; 6 jest pierwsze po 5, białawe; 8 jest niegroźne, mlecznoniebieskie, przypomina wapno.”.
            Po czym dodaje: „Kieruje się nie tylko obrazami ale, ale całym zespołem wrażeń wywołanych przez dany wyraz czy cyfrę. To trudne do wytłumaczenia, nie jest to kwestia wzroku lub słuchu... chodzi ogólnie o odczucia... zazwyczaj czuje smak i wagę słów i wtedy już bez żadnego wysiłku mogę sobie wszystko przypomnieć... ale nie potrafię tego wyrazić”. 
            Ta nadzwyczajna zdolność przekształcania w obraz każdego słowa, dźwięku, głosu miała także swoje złe strony: w czasie eksperymentów publicznych obce dźwięki z sali powodowały pojawianie się „plam”, „mglistych obłoków”, które przysłaniały mu obrazy tworzone w umyśle: „najmniejszy dźwięk mi przeszkadza, tworzy linie i mi przeszkadza... Słyszę słowo, widzę linie, próbuje je dotknąć, ale rozpływają się pod dotykiem moich rąk... pojawia się dym, mgła...” Sophros, w tym doświadczeniu „metasnu”, mówił także o mgle zasnuwającej pewne rejony, dopóki jego umysł się nie oświecił. Halla Hammid unikała wszystkich „szmerów umysłowych”, które mogły przeszkodzić pojawieniu się „błysku”.
             We wszystkich przypadkach światło wyłania się z ciemności!... 
             Wydaje się, że Sophros w tej dziedzinie doskonale panuje nad sytuacją - jego nadzwyczajna zdolności sprawiają, że na „wielowymiarowym ekranie” w jego umyśle pojawiają się „rozświetlone” i „błyszczące” numery wygrywające, podczas gdy pozostałe liczby pozostają w cieniu.