Na
głębszym poziomie OM AH HUM reprezentuje
trzy kaje rodziny Lotosu;
OM jest Dharmakaja: Buddą Amitabhą, Buddą Niezmierzonego
Światła,
AH - Sambhogakają: Padmasambhawą. W wypadku tej mantry oznacza
to, że Padmasambhawa ucieleśnia trzy kaje.
Na głębszym poziomie OM AH HUM sprowadza urzeczywistnienie trzech aspektów natury umysłu:
Na głębszym poziomie OM AH HUM sprowadza urzeczywistnienie trzech aspektów natury umysłu:
OM przynosi
urzeczywistnienie nieustającej Energii i Współczucia umysłu,
AH - jego promiennej Natury, a
HUM -
podobnej niebu Esencji.
WADŻRA GURU PADMA
WADŻRĘ porównuje się do diamentu, najtwardszego i najcenniejszego z kamieni. Diament wszystko przecina i jest niezniszczalny. Podobnie niezmienna, niedualna mądrość buddów przecina wszystkie iluzje i zaciemnienia, a niewiedzę, nieświadomość, nie może jej zniszczyć ani w żaden sposób splamić.
Właściwości i aktywności ciała, mowy
i umysłu mądrości buddów mogą nieść pożytek istotą z nie napotykającą żadnych
przeszkód mocą diamentu. I jak diament, WADŻRA
wolna jest od Skaz; jej cudowna siła pochodzi z urzeczywistnienia natury
rzeczywistości. Dharmakai, natury Buddy Amitadhy.
GURU znaczy „ciężki" - przepełniony wszelkimi cudownymi właściwościami, ucieleśniający mądrość, wiedzę, współczucie i zręczne środki. Jak złoto jest najcenniejszym z metali, tak niepojęte, nieskalane właściwości guru - mistrza - czynią go niezrównanym, niedoścignionym i najwspanialszym.
GURU znaczy „ciężki" - przepełniony wszelkimi cudownymi właściwościami, ucieleśniający mądrość, wiedzę, współczucie i zręczne środki. Jak złoto jest najcenniejszym z metali, tak niepojęte, nieskalane właściwości guru - mistrza - czynią go niezrównanym, niedoścignionym i najwspanialszym.
Guru odpowiada Sambhogakai i Awalokiteśwarze,
Buddzie Współczucia. Ponieważ Padmasambhawa nauczał ścieżki tantry osiągnął
najwyższe urzeczywistnienie, nazywa się go WADŻRA GURU.
PADMA, lotos, oznacza rodzinę Lotosu, zwłaszcza aspekt oświeconej mowy buddów. Rodzina Lotosu to rodzina buddy, do której należą istoty ludzkie. Ponieważ Padmasambhawa jest bezpośrednią emanacją - Nirmanakają - Buddy Amitabhy, pierwotnego buddy rodziny Lotosu, nazywa się goPADMA. (Samo imię, Padmasambhawa - Zrodzony z Lotosu - związane jest z historią jego narodzin na kwiecie lotosu).
WADŻRA GURU PADMA, razem, oznaczają również istotę i błogosławieństwo Poglądu, Medytacji i Działania.
PADMA, lotos, oznacza rodzinę Lotosu, zwłaszcza aspekt oświeconej mowy buddów. Rodzina Lotosu to rodzina buddy, do której należą istoty ludzkie. Ponieważ Padmasambhawa jest bezpośrednią emanacją - Nirmanakają - Buddy Amitabhy, pierwotnego buddy rodziny Lotosu, nazywa się goPADMA. (Samo imię, Padmasambhawa - Zrodzony z Lotosu - związane jest z historią jego narodzin na kwiecie lotosu).
WADŻRA GURU PADMA, razem, oznaczają również istotę i błogosławieństwo Poglądu, Medytacji i Działania.
WADŻRA -
to niezmienna, diamentowa i niezniszczalna Istota prawdy - modlimy się o jej
urzeczywistnienie w naszym Widzeniu, Poglądzie.
GURU reprezentuje
świetlistą Naturę i wspaniałe właściwości oświecenia - modlimy się o
osiągnięcie ich w Medytacji.
PADMA symbolizuje
współczucie - modlimy się do doprowadzenia go do doskonałości w naszym
działaniu.
Recytując tę mantrę, otrzymujemy więc błogosławieństwo umysłu mądrości, cudownych właściwości oraz współczucia Padmasambhawy i wszystkich buddów.
Recytując tę mantrę, otrzymujemy więc błogosławieństwo umysłu mądrości, cudownych właściwości oraz współczucia Padmasambhawy i wszystkich buddów.
SIDDHI HUM
SIDDHI oznacza „prawdziwe dokonanie", „osiągnięcie", „błogosławieństwo" i „urzeczywistnienie". Są dwa rodzaje siddhi: zwykłe i najwyższe. Dzięki otrzymaniu błogosławieństwa zwykłych siddhi znikają wszystkie przeszkody (na przykład słabe zdrowie), spełniają się wszystkie dobre życzenia, rośnie bogactwo i szczęście, wydłuża się życie, a wszystkie wydarzenia i okoliczności sprzyjają praktyce duchowej i osiągnięciu oświecenia.
Błogosławieństwo najwyższych siddhi obdarza oświeceniem, stanem doskonałego urzeczywistnienia Padmasambhawy, który niesie pożytek nam samym i wszystkim istotom. Modląc się do ciała, mowy i umysłu Padmasambhawy, uzyskuje więc zwykłe i najwyższe siddhi.
Mówi się, że SIDDHI HUM przyciąga wszystkie siddhi niczym magnes opiłki żelaza.
HUM reprezentuje umysł mądrość buddów i stanowi święty katalizator mantry. Jest jak proklamacja jej mocy i prawdy: „niech tak się stanie!".
A więc mantra ta znaczy: „Wzywam cię, Wadżra Guru, Padmasambhawo, udziel nam błogosławieństwa zwykłych i najwyższych siddhi".
Dilgo Khjentse Rinpocze wyjaśnia:
Dwanaście sylab mantry OM AH HUM WADŻRA GURU PEMA SIDDHI HUM niesie całe błogosławieństwo dwunastu rodzajów nauk buddy, które są istotą jego osiemdziesięciu czterech tysięcy Dharm.
A Więc wyrecytowanie jednej mantry
Wadżra Guru jest równoważne błogosławieństwu, jakie przynosi recytacja lub
praktyka wszystkich nauk Buddy. Dwanaście gałęzi nauk to antidotum uwalniające
nas od „Dwunastu ogniw współzależnego powstania", które więżą nas ze
samsarą: nieświadomości, karmicznego formowania, dyskursywnej świadomości,
nazwy i form, zmysłów, kontaktu, doznania, pragnienia, chwytania, istnienia,
narodzin, starości i śmierci.
Ogniwa te składają się na mechanizm
samsary, który utrzymuje je przy życiu. Recytowanie dwunastu sylab mantry
Wadżra Guru oczyszcza owych dwanaście ogniw oraz umożliwia usunięcie i
całkowite oczyszczenie pokładów karmicznych splamień emocjonalnych, a więc
wyzwolenia z samsary.
Choć nie jesteśmy w stanie ujrzeć Padmasambhawy, jego umysł mądrości manifestuje się w formie mantry. Owych dwanaście sylab jest emanacją jego umysły mądrości, obdarzonym jego pełnym błogosławieństwem.
Choć nie jesteśmy w stanie ujrzeć Padmasambhawy, jego umysł mądrości manifestuje się w formie mantry. Owych dwanaście sylab jest emanacją jego umysły mądrości, obdarzonym jego pełnym błogosławieństwem.
Mantra Wadżra Guru - to
Padmasambhawa w postaci dźwięku. A więc przywołując go recytacją owych dwunastu
sylab, otrzymujemy ogromne błogosławieństwo i gromadzicie wielką zasługę.
W tych trudnych czasach nie ma dla
nas potężniejszego buddy i schronienia niż Padmasambhawa. Nie ma wić i mantry
stosowniejszej niż mantra Wadżra Guru.
Mantra współczucia
Mantrę Współczucia: OM MAM PADME HUM, Tybetańczycy
wymawiają Om Mani Peme Hung. Ucieleśnia ona współczucie i błogosławieństwo
wszystkich buddów, bodhisattwów, a zwłaszcza które przywołuje.
Awalokiteśwara jest manifestacją Buddy w postaci Sambhogakai, a jego mantrę uważa się za esencję współczucia Buddy wobec wszystkich istot. Padmasambhawa jest dla Tybetańczyków największym mistrzem, a Awalokiteśwara - największym buddą, karmicznym bóstwem Tybetu. Budda współczucia tak wrył się w świadomość Tybetańczyków, że jak mówi przysłowie, każde dziecko, które jest w stanie wypowiedzieć słowo „matka", umie też powtarzać mantrę OM MANI PADME HUM.
Podanie mówi, iż przed wiekami tysiąc książąt ślubowało, że stanie się buddami. Jeden z nich ślubował, że będzie Buddą, którego znamy jako Gautamę Siddhartę, a Awalokiteśwara złożył ślubowanie, że nie osiągnie oświecenia, dopóki inni książęta nie staną się buddami.
Awalokiteśwara jest manifestacją Buddy w postaci Sambhogakai, a jego mantrę uważa się za esencję współczucia Buddy wobec wszystkich istot. Padmasambhawa jest dla Tybetańczyków największym mistrzem, a Awalokiteśwara - największym buddą, karmicznym bóstwem Tybetu. Budda współczucia tak wrył się w świadomość Tybetańczyków, że jak mówi przysłowie, każde dziecko, które jest w stanie wypowiedzieć słowo „matka", umie też powtarzać mantrę OM MANI PADME HUM.
Podanie mówi, iż przed wiekami tysiąc książąt ślubowało, że stanie się buddami. Jeden z nich ślubował, że będzie Buddą, którego znamy jako Gautamę Siddhartę, a Awalokiteśwara złożył ślubowanie, że nie osiągnie oświecenia, dopóki inni książęta nie staną się buddami.
Podawany bezgranicznym współczuciem,
ślubował również, że wyzwoli wszystkie czujące istoty z cierpień różnych
światów samsary.
U stóp buddów dziesięciu kierunków modlił się:
Obym pomógł wszystkim istotą, a jeśli ta wielka praca kiedykolwiek mnie
wyczerpie, niech moje ciało rozpryśnie się na tysiąc kawałków. Najpierw zszedł
do światów piekielnych, a potem, przez sferę głodnych duchów, zwierząt itd.,
wędrował do świata bogów.
Kiedy tam dotarł, spojrzał w dół i ze
zdumieniem stwierdził, że pomimo tego, iż wyzwolił z piekieł niezliczone
istoty, znów cierpią w nich nieprzebrane tłumy. Owładnął nim tak ogromny smutek
i żal, że na chwilę prawie stracił wiarę w swe szlachetne ślubowanie i jego
ciało pękło na tysiąc części. W rozpaczy zawołał buddów, którzy przybyli mu na
pomoc ze wszystkich zakątków wszechświata - jak opisuje to tekst - niczym
niezliczone, wirujące płatki śniegu.
Buddowie ci, wykorzystując swą bezgraniczną
moc, scalili jego ciało: od tego czasu Awalokiteśwara ma jedenaście głów i
tysiąc ramion z okiem w każdej dłoni, symbolizujący nierozdzielność mądrości i
zręcznych metod - znamię prawdziwego współczucia.
Spotęgowało to tylko jego blask i
moc niesienia pomocy wszystkim istotą. Jego współczucie rosło, gdy raz po raz
powtarzał swe ślubowania przed wszystkimi buddami: obym nie osiągnął
najwyższego stanu buddy, nim nie zostaną oświecone wszystkie czujące istoty.
Podanie mówi, że na widom cierpień samsary Awalokiteśwara uronił dwie łzy, a błogosławieństwa buddów przeobraziły je w dwie tary: Zieloną i Białą. Zielona Tara jest aktywną siłą współczucia, Biała jego matczynym aspektem. Imię Tara oznacza: „ta, która wyzwala" - ta która przenosi nas przez ocean samsary.
Podanie mówi, że na widom cierpień samsary Awalokiteśwara uronił dwie łzy, a błogosławieństwa buddów przeobraziły je w dwie tary: Zieloną i Białą. Zielona Tara jest aktywną siłą współczucia, Biała jego matczynym aspektem. Imię Tara oznacza: „ta, która wyzwala" - ta która przenosi nas przez ocean samsary.
Sutry Mahajany mówią, że Awalokiteśwara
przekazał swą mantrę samemu Buddzie, a Budda powierzył mu szczytne zadanie
pomagania wszystkim istotą w drodze do oświecenia. W tej samej chwili bogowie
zesłali na niego deszcz kwiatów, zadrżała Ziemia, a niebo rozbrzmiało dźwiękiem
OM MANI PADME HUM HRIH.
Tybetański wiersz mówi:
Awalokiteśwara jest jak księżyc,
którego chłodne światło gasi ogień samsary.
W jego promieniach szeroko rozchyla płatki
Rozkwitając mocą lotos wsółczucia.
którego chłodne światło gasi ogień samsary.
W jego promieniach szeroko rozchyla płatki
Rozkwitając mocą lotos wsółczucia.
Nauki
mówią, że każda z sześciu sylab mantry OM
MANI PADME HUM ma specyficzną, wielką moc przeobrażania różnych aspektów
naszej istoty. Sześć sylab oczyszcza sześć szkodliwych uczuć - wyraz
nieświadomości - które popychają nas do popełniania negatywnych czynów ciałem,
mową i umysłem, tworząc tym samym samsarę i nasze w niej cierpienia. Mantra ta
przekształca dumę, zazdrość, pożądanie, głupotę, chciwość i gniew w ich
prawdziwą naturę - w mądrości sześciu rodzin buddy, obecne w oświeconym umyśle.
Recytując mantrę OM MANI PADME HUM, oczyszczamy więc sześć negatywnych uczuć, które tworzą sześć światów samsary. Tym samym zapobiegamy odrodzeniu się w którymś z nich oczyszczamy właściwe im cierpienia. Recytacja tej mantry oczyszcza również „zbiór ego" - skandhy, i spełnia sześć paramit, czyli „przekraczających działań serca oświeconego umysłu": szczodrość, etyczne postępowanie, cierpliwość, entuzjazm, koncentrację i wgląd. Powiedziano również, że OM MANI PADME HUM chroni przed wszelkimi negatywnymi wpływami i chorobami.
Do mantry tej dodaje się często HRIH - „nasienną" sylabę Awalokiteśwary. HRIH, esencja współczucia wszystkich buddów, jest katalizatorem aktywizującym współczucie buddów, które przeobraża nasze negatywne uczucia w ich naturę mądrości.
Kalu Rinpocze Pisze:
[Mantra Awalokiteśwary] ma jeszcze inną interpretację:
Recytując mantrę OM MANI PADME HUM, oczyszczamy więc sześć negatywnych uczuć, które tworzą sześć światów samsary. Tym samym zapobiegamy odrodzeniu się w którymś z nich oczyszczamy właściwe im cierpienia. Recytacja tej mantry oczyszcza również „zbiór ego" - skandhy, i spełnia sześć paramit, czyli „przekraczających działań serca oświeconego umysłu": szczodrość, etyczne postępowanie, cierpliwość, entuzjazm, koncentrację i wgląd. Powiedziano również, że OM MANI PADME HUM chroni przed wszelkimi negatywnymi wpływami i chorobami.
Do mantry tej dodaje się często HRIH - „nasienną" sylabę Awalokiteśwary. HRIH, esencja współczucia wszystkich buddów, jest katalizatorem aktywizującym współczucie buddów, które przeobraża nasze negatywne uczucia w ich naturę mądrości.
Kalu Rinpocze Pisze:
[Mantra Awalokiteśwary] ma jeszcze inną interpretację:
OM jest
esencją oświeconej formy, cztery środkowe sylaby:
MANI
PADME reprezentują oświeconą mowę, a HUM - umysł oświecenia. W mantrze
tej zawiera się ciało, mowa i umysł wszystkich buddów i Bodhisattwów. Oczyszcza
ona wszelkie zaciemnienia ciała, mowy i umysłu i prowadzi wszelkie istoty do
urzeczywistnienia. Moc mantry potęguje nasza wiara i wysiłek złożony w
medytację i recytację. W ten sposób możemy naprawdę oczyścić sięze wszystkich
zaciemnień.W Tybetańskiej księdze umarłych jest modlitwa dla tych którzy przez całe życie recytowali z wiarą i ufnością tę właśnie mantrę: Kiedy dharmata rozbrzmiewa rykiem tysięcy grzmotów, niech staną się one dźwiękiem sześciu sylab. W Surangama Sutrze czytamy:
Jakże słodkie tajemnicze jest transcendentalny dźwięk Awalokiteśwary, pierwotny dźwięk wszechświata (...) To ujarzmiony pomruk cofającej się fali odpływu. Ów tajemniczy dźwięk niesie wyzwolenie i pokój wszystkim istotą, które dręczone bólem, wołają o pomoc. Ów dźwięk niesie doskonałą równowagę wszystkim, którzy szukają niezmierzonego spokoju Nirwany.
cdn